In ernstige omstandigheden

[7 mei 2020] Een bloemlezing waaraan tussen de bedrijven door al lang aan gewerkt werd, hebben wij vanwege de coronacrisis versneld uitgebracht. Het is een verzameling van kernachtige korte fragmenten van Rudolf Steiner die kunnen helpen om te doorzien wat er in onze tijd in de wereld gebeurt:


Rudolf Steiner
Tijdgenoot in ernstige omstandigheden


Vanaf het uitbreken van de eerste wereldoorlog in 1914 tot in het begin van de jaren ’20, hield Rudolf Steiner honderden voordrachten waarin hij de grote actuele vraagstukken van die tijd besprak. Daarbij keek hij door de waan van de dag heen, legde onderliggende ontwikkelingen bloot, beschreef het werken van hogere machten in de gebeurtenissen en wees op de richting waarin nieuwe, vruchtbare wegen naar de toekomst konden worden gezocht.

Onze actualiteit is een andere dan die van 100 jaar terug. Maar wanneer wij vandaag door de waan van de dag heen zouden kunnen kijken, zouden wij zien dat veel ontwikkelingen die Rudolf Steiner beschreef, nu nog spelen, vele zelfs nog versterkt. Wij zien ook ontwikkelingen die in Rudolf Steiners tijd nog niet speelden – maar die hij toch aanduidde.

In deze kleine bloemlezing vindt u een aantal fragmenten uit de voordrachten waarin Rudolf Steiner besprak wat er in zijn tijd leefde. Kijkend naar wat er in onze tijd leeft, wordt hij daarmee herkenbaar als tijdgenoot in ernstige omstandigheden.

ISBN 9789492326485
Paperback, 65p
Vertaling en samenstelling: John Hogervorst
€ 12,50
Verkrijgbaar in de boekhandel of in onze eigen webwinkel

Mani en zijn betekenis voor onze tijd

[2 februari 2019] Een klein boekje, heel lang in voorbereiding geweest, met een veelbetekenende inhoud waarin wordt beschreven hoe de missie van Mani van urgent actueel belang is.

Mani en zijn betekenis voor onze tijd
(met teksten van Rudolf Steiner en John Hogervorst)

“Een vorm voor het leven van de zesde cultuurperiode, die moet nog geschapen worden. Die moet vóór deze periode geschapen worden, want ze moet er zijn opdat het christelijke leven in deze vorm kan binnenstromen. Deze vorm moet worden voorbereid door mensen die een dergelijke organisatie, een dergelijke vorm, scheppen, opdat het ware christelijke leven van de zesde cultuurperiode daarin een plek kan vinden. En deze uiterlijke vorm van de samenleving moet ontspringen uit de intenties van Mani, uit het kleine begin dat Mani voorbereidt. Dat moet de uiterlijke organisatievorm zijn, de gemeente, waarin het christelijk vuur voor het eerst zijn ware plek krijgt.”

De vroege voordracht van Rudolf Steiner (uit 1904) over Mani handelt over thema’s (goed en kwaad / leven en vorm / innerlijke en uiterlijke autoriteit / de vrije mens en zijn relatie tot de gemeenschap) die van bijzonder belang zijn voor onze tijd, zoals John Hogervorst in een begeleidende beschouwing beschrijft.

ISBN 978-94-92326-31-7
Paperback, 60p
€ 10,00

Nieuw: Sociale en antisociale impulsen

[26 september 2018] Na tientallen jaren weer in het Nederlands beschikbaar: deze belangrijke voordracht van Rudolf Steiner over het fundament van het sociale leven. De voordracht is een mooie brug die van de antroposofie naar de sociale driegeleding kan voeren.

Rudolf Steiner
Sociale en antisociale impulsen in de mens

Zodra twee mensen elkaar ontmoeten, betekent dat eenvoudig dat er een bepaalde kracht werkzaam wordt
van mens tot mens. Als we in ons leven in contact komen met iemand anders, kunnen we niet onverschillig
tegenover elkaar staan, zelfs niet in ons gedachten- en gevoelsleven en ook niet wanneer we ruimtelijk ver van
elkaar zijn verwijderd. Als we de zorg voor iemand op ons hebben genomen, als er op de een of andere manier
een contact tot stand moet komen, dan werkt er een kracht van de ene mens op de andere. Dat is wat aan het sociale leven ten grondslag ligt: deze krachten, die zich in alle richtingen uitbreiden en die door elkaar heen weven, vormen in feite de grondslag voor de sociale structuur van de samenleving.

Met een nawoord van John Hogervorst

ISBN 9789492326263
paperback, 55p
prijs: € 10,00

U kunt het boek HIER bestellen

Tweede druk ‘Economie’!

[7 februari 2018] Een van de mooiste uitgaven die we ooit realiseerden – Economie. De wereld als één economie van Rudolf Steiner – is herdrukt. In het voorjaar van 2016 verscheen de eerste druk, in een vertaling van Frans Wuijts, en organiseerden we een reeks van bijna 30 bijeenkomsten rondom de inhoud van dit werk in heel Nederland (en zelfs in Vlaanderen).
Dat de eerste druk al zo snel uitverkocht zou zijn hadden we niet durven hopen. Misschien wordt het voor een groeiend aantal mensen duidelijk dat Steiners voordrachten over economie misschien wel zijn belangrijkste ‘verhaal’ voor onze tijd is…

Tot en met zondag 10 februari krijgt u een dubbelnummer van Driegonaal cadeau bij aanschaf van deze titel in onze webwinkel.

Rudolf Steiner
De wereld als één economie

De thema’s die Rudolf Steiner in zijn ’cursus economie’ behandelde als voorbeeld of nadere uitwerking van zijn geheel nieuwe benadering van de economie, zijn van een verbluffende actualiteit en relevantie. Eerlijke prijsvorming, de verschillende kwaliteiten van geld, het scheppen van een organische geldkringloop, samenwerken in plaats van concurreren, het beheer van grond en bodemschatten, de rol van de consument, geldschepping, arbeid en inkomen: al deze vraagstukken komen aan bod en verschijnen hier in een samenhang die een basis biedt voor een samenleving waarin vrijheid, rechtvaardigheid en solidariteit geen loze kreten maar leidende en praktische principes zijn.

Dit basiswerk laat zien hoe een andere, menselijke economie mogelijk is.

Met noten, voor- en nawoord. (paperback met flappen, 317 pagina’s)
ISBN 9789492326034
€ 25,00

De toekomst en de menselijke intelligentie

64[10 oktober 2016]
Een ernstige passage uit één van onze uitgaven – het werd afgelopen weekeinde ‘herbruikt’ op De grote Rudolf Steiner Citatensite van Ridzerd van Dijk (“a Steiner a day keeps the doctor away”).

Het citaat is afkomstig uit Opvoeden en onderwijzen als sociale opgave waarin Rudolf Steiner bespreekt wat in het opgroeien en begeleiden van het kind wezenlijk is als we willen kijken naar een vruchtbare wisselwerking tussen individu en gemeenschap.
Kost overigens maar € 7,50, deze prachtige titel…

Onze in­telligentie gaat een bepaalde weg; tegenwoordig verkeren we nog sterk in een ontwikkeling van de intelligentie zoals de Grieken die hadden. Door onze intelligentie begrijpen wij dat wat aan de dood onderhevig is. Maar ook deze vorm van intel­ligentie die het dode begrijpt, verandert. In de komende eeu­wen en millennia zal deze intelligentie iets totaal anders wor­den. Onze intelligentie heeft nu al een bepaalde aanleg. De mensheid zal terechtkomen in een ontwikkeling van de intelli­gentie waarin deze de neiging zal hebben alleen het onware, de dwaling, het bedrog te begrijpen, en alleen het kwade uit te denken.

De leerlingen van de esoterische scholen, en met name de ingewijden, wisten vanaf een bepaalde tijd dat de menselijke intelligentie een ontwikkeling naar het kwade doormaakt en dat het steeds moeilijker zal worden alleen door intelligentie het goede te herkennen. De mensheid verkeert nu nog in deze overgang. Wij zouden kunnen zeggen: het lukt de mens nog net, wanneer hij zijn intelligentie gebruikt en geen buitenge­woon wilde instincten in zich heeft, enigszins naar het licht van het goede op te zien. Maar deze menselijke intelligentie zal steeds sterker de neiging vertonen, het kwade uit te den­ken, het kwade in te voegen in het morele en in het kennen, de dwaling.

Dat was een van de redenen waarom de ingewijden zich de mannen van zorg noemden, omdat de ontwikkeling van de mensheid in de eenzijdigheid, zoals ik die zojuist uiteengezet heb, inderdaad zorgen baart; zorgen juist om de ontwikkeling van de intelligentie. Het is tenslotte niet voor niets dat de intelligentie de moderne mens zozeer met trots en hoogmoed vervult. Dat is, zo zou ik het willen noemen, een voorproefje voor het kwaad-worden van de intelligentie in de vijfde na-Atlantische periode, waarin wij nog maar aan het begin staan. Wanneer de mens niets anders zou ontwikkelen dan zijn intel­ligentie, dan zou hij op aarde een boos wezen worden. Wan­neer wij vertrouwen willen hebben in de toekomst van de mensheid en deze toekomst als een vruchtbare toekomst wil­len zien, dan mogen wij niet vertrouwen op de eenzijdige ont­wikkeling van de intelligentie. In de Egyptisch-Chaldeeuwse tijd was deze intelligentie nog iets goeds, maar daarna is zij tot iets geworden dat verwant is met de krachten van de dood. Deze intelligentie zal een verbinding aangaan met de krachten van bedrog, van dwaling en van het boze.

Hierover zou de mensheid zich vooral geen illusies moeten maken. We moeten er in alle openheid rekening mee houden dat we ons moeten beschermen tegen de eenzijdige ontwik­keling van de intelligentie. Niet voor niets zal er juist door de antroposofisch georiënteerde geesteswetenschap iets anders kunnen komen: namelijk het opnemen van dat wat door een vernieuwd schouwen uit de geestelijke wereld kan worden verworven, wat niet door intelligentie begrepen kan worden maar pas begrepen kan worden wanneer men accepteert wat de wetenschap van de inwijding door middel van het schou­wen uit de geestelijke wereld haalt.

Recente berichten

Sociale netwerken