De grote wereld van het kleine kind

[2 oktober 2020] Er is weer een nieuwe uitgave verschenen in onze reeks ‘mini-brochures’. Kleine brochures met een grote inhoud; leuk om kennis te maken of om cadeau te geven. In de nieuwe brochure een mooie tekst van Caroline von Heydebrand, een van de pioniers van de Vrije Schoolpedagogie. In heel eenvoudige, maar diep beleefde woorden, geeft zij een prachtig beeld van de innerlijke wereld van het kleine kind, en spreekt ook over het belang van de kinderlijke fantasie, het leven in beelden, het spel en het belang van passend speelgoed.

Rudolf Steiner over de schrijfster:
“Juffrouw Dr. Von Heyebrand sprak over pedagogie. Zij is een geboren pedagoge. De pedagogische missie leeft in elk van haar zinnen, zoals zij leeft in de praktijk van de Waldorfschule in Stuttgart. Haar fundament is antroposofische mensen-kennis, haar werkingsimpuls is op inzicht berustende liefde voor de mens, en in het bijzonder het kind. Aan haar voordrachten kan men beleven dat de kinderen wel van haar móeten houden. Het komt mij voor dat de toehoorders van haar voordracht bij haar de gedachte moeten hebben: ‘Door haar zou ik mijn kind opgevoed en onderwezen willen hebben.”

KLIK HIER voor nadere info

Actuele brochures

[1 april 2020] (Ook) In tijden van corona is het zaak om enerzijds de ontwikkelingen in de wereld te volgen, anderzijds tot een eigen en liefst bezonnen oordeel te komen.
In de afgelopen 10 dagen hebben we twee brochures voorbereid, die beide vanuit een eigen gezichtspunt stof tot nadenken bieden – ook over de coronacrisis.
Ze liggen nu in de boekwinkel!

Rudolf Steiner
Gezondheid voor mens en samenleving
De zorg voor onze gezondheid is een individuele zaak – maar raakt ook de samenleving. In de hoofdstroom van onze cultuur leeft echter een materialistische kijk op de mens en op zijn gezondheid. Wat betekent het precies wanneer er vanuit een materialistisch wereldbeeld naar ziekte en gezondheid wordt gekeken? En wat is er nodig om gezondheidsvraagstukken vanuit een geheel te overzien en te begrijpen?
Een voordracht met een actuele betekenis!

Hans Albonico
Is ons afweersysteem nog gezond?
In de loop van de 20e eeuw is een verschuiving aan de dag getreden: mensen worden anders ziek dan voorheen. Het aantal ziektes dat met infecties te maken heeft neemt af, maar dat leidt er toe dat het menselijk afweersysteem onvoldoende ‘oefent’ en verzwakt. Hier ligt ook een verband met het vaccineren tegen kinderziektes. Maar er speelt nog meer: “Angst en teleurstelling maken een mens bevattelijker voor het gevaar van besmetting.” – Feitelijk is het de wijze van denken en handelen in de geneeskunde die om bijstelling vraagt: om een holistisch beeld van de mens, en van vragen naar ziekte en gezondheid, te ontwikkelen.
In deze brochure geeft de auteur, die antroposofisch huisarts was, een voorzet.

KLIK HIER voor nadere info

Een wonder (de wordende mens)


[21-12-2017]
In 2016 publiceerden we, in onze gestaag groeiende reeks minibrochures, De wordende mens: een wonder (een ouderavond met Rudolf Steiner). Tijdens deze ouderavond behandelde Rudolf Steiner vragen die ook vrijeschoolouders in onze tijd nog steeds hebben. Bijvoorbeeld de vraag waarom de kinderen op de vrije school later leren schrijven en lezen dan op andere scholen. Dit vraagstuk is van bijzonder belang en hangt samen met de natuurlijke ontwikkeling van het kind; pas als het kind een zekere rijpheid heeft bereikt komt het schrijven en lezen aan de beurt. Te vroeg beginnen met schrijven en lezen kan de natuurlijke en gezonde ontwikkeling van het kind schaden.
Hugo Pronk, zeer ervaren in het vrijschool-onderwijs en onder meer bekend als bij uitstek deskundig in de antroposofische menskunde, heeft dit thema recent opgepakt – ook omdat hij waarneemt dat in vrijescholen soms geen rekening meer wordt gehouden met de wetmatigheden van de gezonde ontwikkeling van het kind. In de afgelopen maanden spande hij zich in om onze minibrochure onder de aandacht te brengen, onder andere door ervoor te zorgen dat enkele honderden exemplaren cadeau werden gedaan aan de deelnemers van een pedagogische conferentie in november jongstleden.
In het winternummer van het tijdschrift Vrije Opvoedkunst schreef hij een mooi artikel over dit onderwerp, dat hij als volgt afsluit:

“… Ze (de reguliere methoden voor lees- en schrijfonderwijs die hier en daar ook de vrijescholen binnendringen – jh) brengen koude in plaats van warmte. Verstramming, verharding van het etherisch lichaam, het gewoontelichaam waarin de routines leven, is het resultaat, met alle gevolgen voor de gezondheid in het verdere levensverloop.
Hoe dan wel? Het geluk wil dat uitgeverij Nearchus een klein boekje op de markt heeft gebracht met de tekst van Rudolf, Steiner over dit onderwerp, gesproken op een ouderavond. Het heet ‘De worden mens: een wonder! (een ouderavond met Rudolf Steiner)’. … Eenvoudiger kan het niet. Duidelijker kan het niet. … Het is te geef! Koop het, lees het, geef het door! Het is de hoogte tijd!”

Zulke dingen durven we zelf over onze uitgaven nooit te zeggen. Maar u ziet: soms is het gewoon zo!
De prijs van de brochure is € 3,00

‘Over liefde’ herdrukt

[13 mei 2017] Dankzij de moderne druktechnieken hebben we maar één week zonder gezeten: gisteren heeft de drukker een nieuwe oplage van Over liefde afgeleverd.
Deze kleine brochure (met een net zo klein prijsje) bevat een selectie van 47 uitspraken van Rudolf Steiner over de liefde, geïllustreerd met foto’s van kunstprojecten-in-wording van Liesbeth Takken.

In één van zijn vele voordrachten zegt Rudolf Steiner, sprekend over de liefde, dat het een illusie is om te denken dat het mogelijk is liefde in een definitie te beschrijven. Liefde laat zich nauwelijks in woorden vangen en al zeker niet in een definitie vastleggen. Liefde is iets om over te mijmeren, om innerlijk te laten groeien en zich alsmaar verder te laten ontplooien.
Bij juist gebruik werken de woorden van Rudolf Steiner over de liefde als een vitaliserend middel, ze brengen leven in ons innerlijk.

Recente berichten

Sociale netwerken