Een monumentaal werk…

[5 december 2019] We zijn er erg blij mee: het tweede deel uit de driedelige uitgave van de ‘verzamelde geschriften’ van Dieter Brüll is verschenen. Het gaat om een integrale herdruk van zijn werk De sociale impuls van de antroposofie.  Zonder aarzeling durven we het een monumentaal werk te noemen – zoals ieder die het gelezen heeft zal kunnen beamen. 

Dieter Brüll (1922-1996) kwam op 16-jarige leeftijd in contact met de sociale driegeleding en daarmee, zo schreef hij zelf, “stond de verdere richting van mijn beroepsleven vast”.

Hij verbond zijn beroepsleven, als hoogleraar belastingrecht, consequent met zijn betrokkenheid bij de sociale driegeleding en de antroposofie. Zowel binnen en buiten de antroposofische beweging was zijn ‘zucht naar waarheid’ bekend (en niet altijd bemind).

De sociale impuls van de antroposofie is misschien zijn magnum opus. Het laat zien hoe de antroposofie wil bloeien als een impuls die in de diepste zin van het woord ‘sociaal’ is: gericht op het welzijn van de ander. Het behandelt de basiselementen van de sociale impuls van de antroposofie: de sociologische basiswet; de sociale hoofdwet; het sociale oerfenomeen; de sociale driegeleding.
Daarnaast zoekt de auteur in het leven en werken van Rudolf Steiner naar diens sociale missie en laat hij zien hoezeer het christologische en het sociale in de antroposofie verenigd zijn. Een boek waarin steeds weer nieuwe vondsten gedaan kunnen worden.

De geïnteresseerde lezer vindt in dit werk een schat aan gezichtspunten die sociale driegeleding en antroposofie in hun christelijke essentie laten zien.

Paperback, genaaid, 367p
ISBN 9789492326393
€ 22,50

Verkrijgbaar in de boekhandel, of in onze eigen webwinkel

Mooi, de moeite waard, nieuw

[6 april 2019] In de afgelopen weken zijn er twee nieuwe uitgaven verschenen: een nieuw deeltje in onze reeks minibrochures, en een kloeke paperback met artikelen van Dieter Brüll. Nieuwsgierig maken én uitnodigen tot verdere verdieping – dat doen we graag!

Rudolf Steiner
De toekomst aan de kinderen
Deze brochure bevat een voordracht die Rudolf Steiner een week voor de opening van de eerste Vrije School in 1919 hield voor de ouders. In deze voordracht gaat het over de ontwikkeling van het kind en de betekenis van het onderwijs daarin; over de opgave van de Vrije School; over de bestaansvoorwaarden voor de Vrije School en over de betekenis van vrij onderwijs voor de toekomst.
(brochure, 29p) € 3,00

Dieter Brüll
Sociale driegeleding

Dieter Brüll (1922-1996) kwam op 16-jarige leeftijd in contact met de sociale driegeleding en daarmee, zo schreef hij zelf, “stond de verdere richting van mijn beroepsleven vast”.

Als hoogleraar belastingrecht (in Tilburg en later in Amsterdam) verwierf hij bekendheid door zijn scherpe oordeel over belastingwetgeving en het handelen van de overheid. In zijn wetenschappelijke loopbaan schroomde hij niet om de inzichten die hij in het werk van Rudolf Steiner vond te verbinden met zijn deskundigheid op fiscaal, economisch en sociologisch gebied.

Deze uitgave bevat een keuze uit de vele artikelen die hij in boeken en (antroposofische) tijdschriften publiceerde. Zijn heldere blik en scherpe schrijfstijl zorgen ervoor dat zij ook de lezer van vandaag inzicht en stof tot overwegen bieden.

Deze uitgave is de eerste van drie delen ‘Verzamelde geschriften’.

(paperback, genaaid, 198p) € 20,00

U vindt onze uitgaven in de boekwinkel of in onze eigen internetwinkel

Een fragment…

[5 maart 2018]

Driegeleding als vorm om moreel te worden
Dieter Brüll

‘Maar zoals de vorm niets vermag zonder de geest, zou ook de geest niet tot daden in staat zijn, indien hij zich niet een vorm scheppen kon’
(Uit: Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden, Rudolf Steiner)

Wij ondergaan het telkens weer: met veel goede (sociale) wil komt een initiatief tot stand – het verzandt of verstart, omdat die sociale wil de vorm niet vindt waarin hij vruchtbaar kan worden. Menige instelling lijkt hierdoor wel het vat der Danaïden. Omgekeerd is het zo – en hier is weer het gelijk aan de zijde van hen, die versterking van de sociale wil een basisvoorwaarde noemen – dat de beste structuur geen sociaal probleem kan oplossen, als de betrokkenen geen sociale impulsen hebben. Van niets komt niets. Dus toch vanuit twee kanten/kampen opereren? Zo men wil. Het doen ontstaan van een sociale impetus, het aankweken van sociale vaardigheid is nooit weg. Het is, eenmaal de vorm gegeven, zelfs hard nodig. Maar wel zonder het argument, dat daarmee op den duur het ontstaan van driegeleding mogelijk wordt gemaakt. De relatie ligt andersom en is niet omkeerbaar: het is de drieledige structuur die als opvoeder tot sociaal gedrag fungeert; zoals het onze huidige, op eigenbelang gerichte structuren zijn die veel van de op ‘verbetering van de mens’ gerichte activiteiten weer teniet doen. Wij weten allen dat moraalpreken het niet meer doen.

Iemand wegens gemaakte fouten de les lezen, wordt terecht niet meer gepikt; ook niet als men inziet fout te zijn geweest. Anders is het, als men zich aan regels stoot, die men zelf mede in het leven heeft geroepen of in volle vrijheid heeft aanvaard. Het is een groot verschil, of wij door de directeur (of de huistiran) op de vingers worden getikt, omdat wij ons naar zijn mening niet juist gedragen of zelfs misdragen. Of dat diegene die aangewezen is om op de naleving van de door onszelf opgestelde regels toe te zien, ons buiten elke morele beoordeling zelfs zonder eigen oordeel over de innerlijke waarde van die normen erop wijst dat wij deze hebben overtreden. Dan begint de vorm op te voeden. En deze vorm is niet alleen acceptabel, die hebben wij al geaccepteerd. Het bewuste gebruik van vormen blijkt op weerstanden te stuiten – begrijpelijk bij wie gewend is vanuit zijn eigen autoriteit te beslissen. Daarom is het interessant dat Steiner, waar hij over het centrale thema van de scheiding van arbeid en inkomen schrijft in Antroposofie en het sociale vraagstuk (Zie: Rudolf Steiner – Verbeter de wereld (en begin samen), Nearchus CV), de vorm als opvoedende factor introduceert. Hij spreekt dan van inrichtingen. ‘Wie voor zichzelf werkt, moet op den duur wel tot egoïsme vervallen. Alleen wie geheel en al voor anderen werkt, kan langzamerhand een werkelijk altruïstische werker worden.’ Daarom is driegeleding, het structuurprincipe dus, iets om ‘in de hoofden te hameren´. Zoals de natuurwetten zouden de kinderen ook de sociale wet ‘driegeleding’ behoren te leren en die bij het verlaten van de school beheersen ‘zoals de vier basisvaardigheden van het rekenen’ (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen). Daarmee zou immers op geen enkele wijze op sociale inhouden en wereldbeschouwelijke standpunten vooruit worden gelopen. Wel zouden er dan mensen komen die hun samenwerkingsverbanden volgens het principe van de driegeleding willen bouwen. Niet omdat ze moreler zijn dan de rest van de wereld. Maar om moreel te worden. Dualiteiten zijn een functie van de ruimte: een mens ziet er van voren anders uit dan van achteren. Het sociale evenwel wordt beheerst door de tijd. Wat zich momenteel als tegenstelling openbaart, is in wezen een fase-verschil. Haar vruchten zal de driegeleding pas in de toekomst kunnen afwerpen, als de mens socialer is geworden – dankzij drieledige structuren nu.

(Bij Nearchus CV is een driedelige uitgave met verzamelde teksten van Dieter Brüll in voorbereiding. Het eerste deel zal over enkele maanden verschijnen.)

Gespot

koos LAN[10/2/2014] Kijk, dát mogen we graag zien: in gezelschap praten over of voorlezen uit uitgaven van Nearchus!
We hadden de foto nog niet eerder onder ogen gehad, maar hier is te zien hoe Koos Bakker (directeur van Odin Estafette) tijdens het jubileumcongres van de BD-Vereniging in november 2012, op vruchtbare wijze put uit het boekje Landbouw, economie en sociale driegeleding.

Dit boekje met teksten van Dieter Brüll is al lang geleden uitverkocht en kost antiquarisch driemaal zo veel als toen wij het zelf verkochten (misschien brengt dit u wel op een idee over de investeringswaarde van onze uitgaven). Maar wij zijn tegen speculatie, ook als het gaat om speculeren in onze eigen titels. We gaan die teksten gewoon weer beschikbaar maken en werken hier inmiddels aan een driedelige uitgave met verzamelde teksten van Dieter Brüll.

Recente berichten

Sociale netwerken